[Oprindeligt publiceret af Veterancentret]

Af Karen Dahlin

En af de meget væsentlige opgaver i Veterancentret er samarbejdet med de danske kommuner. Derfor er der hen over vinteren 2017 udarbejdet en række materialer og tilbud til kommunerne samlet fysisk i informationsmappen ”Fælles om veteraner”. Det skal danne rammen om et tættere samarbejde mellem landets kommuner og Veterancentret. Nu er den første samarbejdsaftale med Vordingborg kommune landet.

”Det begyndte med, at jeg i forvejen skulle holde et netværksmøde med veterankoordinatoren i Vordingborg, og han viste sig at være den helt rigtige indgangsvinkel til kommunen. Han anbefalede at få kommunaldirektøren med på klumpen, og det endte med at samarbejdsaftalen blev underskrevet af både veterankoordinatoren og kommunaldirektøren,” siger Brian Nyborg, der er opsøgende rådgiver ved Veterancentret.

Indsatsens skal inspirere kommunerne til en egentlig veteranstrategi, ansættelse af en veterankoordinator og bruge Veterancentret til at støtte sagsbehandlere i mødet med veteraner og deres pårørende.

I gang over hele landet
Veterancentrets opsøgende rådgivere er gået i gang med arbejdet med at lave samarbejdsaftaler med landets kommuner. For Brian Nyborg, der har Sydsjælland og Lolland/Falster som arbejdsområde, er Vordingborg kommune da også kun et startskud.

”Jeg er ved at gnave mig igennem til Guldborgsund. Her bor der 322 veteraner, og jeg ved, at en del af dem har psykiske efterreaktioner. De har om nogen krav på et godt samarbejde,” siger Brian Nyborg.

Veterancentret vil over de næste par år kontakte landets 98 kommuner og skabe nye samarbejder. Det skal komme de over 36.000 registrerede nulevende veteraner, der har været udsendt for Danmark, til gode.

Fælles om veteraner

  • Fælles om veteraner forløber over to år, hvor Veterancentret vil kontakte alle 98 kommuner i Danmark for at indgå eller forny en samarbejdsaftale.
  • Det er Veterancentrets lokale medarbejdere, der er indgangen til det gode samarbejde og forhåbentlig kan blive et velkendt ansigt i kommunen.